piątek, 22 kwietnia 2011

Długość kolei transsyberyjskiej: początek i koniec.

Rzeczywista długość kolei transsyberyjskiej na głównej trasie ruchu pasażerskiego (z Moskwy do Władywostoku) wynosi  9288.2 km, według tego wskaźnika, jest najdłuższą na świecie, biegnąc lądem prawie przez całą Eurazje. Długość taryfowa (według której wyliczają cenę biletów) jest nieco większa - 9298 km i nie pokrywa się z rzeczywistością. Pociągi jeżdżące na trasie transsyberyjskiej maja rozstaw kół -  1520 mm.
Kolej Transsyberyjska przebiega przez terytorium dwóch kontynentach: w Europie (0 - 1777 km) i Azji (1778 - 9289 km). Na część europejską przypada 19,1 % długości Transsibu, na część azjatycką, odpowiednio - 80,9 %.

Obecnie początkiem kolei transsyberyjskiej jest dworzec Jarosławskij w Moskwie,  a koniec jest na dworcu we Władywostoku. Ale tak było nie zawsze, mniej więcej do połowy lat 20 -tych bramą do Syberii i Dalekiego wschodu był Kazanskij ( wtedy Rjazanskij ) dworzec , a we wczesnym okresie istnienia kolei transsyberyjskiej - na początku XX w. - Kursko-Niżegorodskij ( obecnie Kurskij ) dworzec w Moskwie. Należy również wspomnieć, że przed rewolucją 1917 r.  początkowym punktem Transsibu był Moskiewski dworzec w Petersburgu - stolicy Rosyjskiego Imperium.

czwartek, 21 kwietnia 2011

Co to jest kolej transsyberyjska? Co się kryje pod tą nazwą?


Transsib, Kolej Transsyberyjska (współczesna nazwa) lub Wielka Syberyjska Droga (historyczna nazwa) - to w pełni wyposażona droga  kolejowa na całym kontynencie, która łączy Rosję Europejską , jej główne obszary przemysłowe i stolice kraju Moskwę z jej środkowym ( Syberia ) i wschodnim ( Daleki wschód ) regionem. To jest droga, która łączy Rosję - kraj, rozciągający się na 10 stref czasowych,  w jeden  organizm gospodarczy, a najważniejsze, w jedną wojskowo - strategiczną przestrzeń. Gdyby kolei nie wybudowano w odpowiednim czasie, to prawdopodobnie , Rosja nie miałaby szans utrzymać w swoich granicach Dalekiego Wschodu i i wybrzeża Pacyfiku - tak jak nie utrzymała Alaski, która nie była w żaden sposób związana z Cesarstwem Rosyjskim trwałą komunikacją.

Niektórzy uważają, że termin "Transsib"powinien być interpretowane jako połączenie między Uralem i  Dalekim Wschodem, i dosłownie przechodzący "przez" Syberie (Trans-Siberian). Ale jest to sprzeczne z sytuacji i nie odzwierciedla prawdziwej wartości tej drogi. A nazwa? Nazwa tę nadali  anglicy, nazywając drogę nie  "Great Siberian Way", jak brzmi dosłowne tłumaczenie z języka rosyjskiego, a "Trans-Siberian Railway"- która się zakorzeniła w mowie.

Wąska interpretacja "Transsibu" sugeruje, że mówimy o głównym ruchu pasażerskim: Moskwa - Jarosław - Jekaterynburg - Omsk - Irkuck - Chita - Władywostok.